• White Twitter Icon

© 2017 - 2020 by AirHub - All rights reserved - Privacy Policy

AirHub Enterprise Solutions voor Drones

Search

Samen Werken Aan Unmanned Traffic Management en U-Space

Updated: Jan 26

Samen met partners werkt AirHub aan de toekomst van Unmanned Traffic Management (UTM) en U-Space om zo drones op een veilige manier te integreren in ons luchtruim.

Het gebruik van drones neemt enorm toe. Elke dag integreren meer en meer bedrijven, in uiteenlopende industrieën als #landbouw, #energie voorziening, #beveiliging, #bezorging en #telecom, drones in hun dagelijkse werkprocessen om zo veiliger, beter, sneller en efficiënter te werken.

In 2035 zullen er meer dan 400.000 commerciële drones zijn in Europa - SESAR

Om onze maatschappij veilig te houden zullen we een nieuwe set aan services en procedures nodig hebben die specifiek zijn ontworpen om grote aantallen drones veilig, efficiënt en beveiligd toegang te geven tot ons luchtruim. Dit systeem heet Unmanned Traffic Management (#UTM), in Europa ook wel U-Space genoemd.

E-registratie, e-identificatie en geofencing


De nieuwe Europese regels voor drones vereisen dat de drone operator zijn drone(s), zichzelf en/of zijn bedrijf registreert. Dit #register zal autoriteiten de mogelijkheid bieden om beter te handhaven op de wetgeving en zal voorkomen dat drones in gebieden vliegen waar dit niet is toegestaan met behulp van geofencing. De registers van alle lidstaten zullen met elkaar verbonden zijn zodat operators makkelijk werk in het buitenland kunnen uitvoeren.

Door de drone te registreren wordt het mogelijk om deze te identificeren, zowel op de grond als in de lucht. Het unieke registratienummer (ID) geeft informatie over het land van registratie, de drone zelf en de eigenaar. Omdat operators kunnen vliegen in de #open, #specific (inclusief verschillende standaard scenarios) en #certified categorie, zal het mogelijk zijn om informatie over de zones waarin de operator mag vliegen en welke typen operaties deze mag uitvoeren te linken aan het ID van deze operator.


Voor de operator wordt het middels geo-awareness mogelijk meer informatie in te winnen over de zones waarin hij mag vliegen en de specifieke restricties die hierbinnen op hem van toepassing kunnen zijn. Daarnaast kunnen deze geofencing zones ook direct worden voorgeprogrammeerd in de drone.


Managen van de drone operaties


Net als dat er vandaag de dag meerdere providers zijn van telecomdiensten als #KPN en Vodafone, zullen er ook meerdere providers zijn van UTM diensten, zij worden UTM Service Providers genoemd (#USP). In alle Europese landen zullen deze USPs communiceren met een gedeelde omgeving - vaak Flight Information Management System (#FIMS) genoemd -die wordt beheerd door een publieke autoriteit. Deze omgeving verzorgt de connectie tussen de USPs, verbindt deze met de bestaande Air Traffic Management (ATM) services en zal data bevatten van verschillende databases zoals data over het luchtruim.


Drone operators zullen hun vluchten plannen met behulp van Ground Control Stations (#GCS) en Mission Planners zoals het AirHub Drone Operations Management System. Deze applicaties zullen een integratie hebben met een USP, waardoor operators hun vluchtplan direct naar Air Traffic Control (#ATC) of de beheerder van het lokale luchtruim kunnen sturen. In de Verenigde Staten en Switzerland wordt dit momenteel gedaan een systeem dat Low-Altitude Authorization and Notification Capability (#LAANC) heet. Initieel zullen alle vluchtplannen hierin handmatig worden verwerkt, dit zal in de toekomst echter volledig automatisch gebeuren. Op het moment dat de operator zijn toestemming om te vliegen heeft ontvangen kan hij opstijgen en wordt het mogelijk om zijn vlucht in real time te tracken, zowel voor ATC als andere gebruikers van het luchtruim.


Combineren van bemand en onbemand verkeer


Zowel hardware - zoals Detect and Avoid (#DAA) sensoren - als software - zoals Artificial Intelligence (#AI) en Machine Learning (#ML) - voor drones ontwikkelen zich op een hoog tempo. Hierdoor zullen drones complexe taken kunnen uitvoeren en in bijna elke omgeving vliegen. Binnen een paar jaar zal bezorging door drones heel normaal zijn en tegen het einde van dit decennium zullen we de eerste stappen zien op het gebied van Urban Air Mobility (UAM). UTM en U-Space zullen zowel kunnen voorzien in zowel capaciteits-management als het ondersteuning bij het detecteren van potentiële conflicten en zo grote volumes drones kunnen integreren in het zogenaamde Very Low Level (#VLL) airspace.


Om veilig in deze omgeving te kunnen vliegen hebben we uitgebreide data nodig over een groot aantal aspecten van deze vluchten en operaties. Hyper-lokale en real time weers-informatie en data over obstakels op de grond zullen bijvoorbeeld essentieel zijn om veilig een vlucht te plannen. Operators met grote aantallen drones zullen ook hun vloot moeten managen en zullen ook hun drones willen aanturen en monitoren vanaf één centrale locatie. AirHub werk op dit moment al aan een Drone Operations Center dat voorziet in deze functionaliteiten.

Hoe AirHub kan helpen


Bij AirHub hebben we Air Navigation Service Providers (ANSP), nationale en lokale overheden geholpen met het vormen van hun strategie bij het implementeren van Unmanned Traffic Management. Onze adviseurs hebben ervaring in zowel de bemande als onbemande luchtvaart en helpen u bij het maken van weloverwogen beslissingen bij het opzetten van het register, het definiëren van de architectuur voor het nationale FIMS, etc. Samen met onze partners helpen we de toekomst van U-Space en fleet management in Europa te vormen en zijn wij in staat u te helpen bij het opzetten van uw digitale infrastructuur. Neem contact met ons op om te profiteren van de expertise en ervaring van onze adviseurs.