Samen Werken Aan Urban Air Mobility

Updated: Jan 26

De Dutch Drone Delta - gestart door AirHub en KLM Royal Dutch Airlines - brengt essentiële partners bij elkaar om het volledige potentieel van drones en Urban Air Mobility te realiseren

04-12-2019 Amsterdam Drone Week - #RAI Amsterdam


Unmanned Aircraft Systems (UAS) beginnen een steeds grotere impact te hebben op ons leven. Vandaag de dag worden drones al in veel verschillende industrieën gebruikt, zoals #inspecties, #landbouw en #constructie. In het volgende decennium zullen we ook het gebruik van drones zien voor de #bezorging van pakketjes en zelfs voor het vervoer van vracht en personen - Urban Air Mobility.

"Drones overall will be more impactful than I think people recognize, in positive ways to help society.” - Bill Gates

Begin 2019 hebben KLM en AirHub de handen ineengeslagen om de mogelijkheden van het vervoeren van passagiers vanaf #Schiphol naar hun eindbestemming middels elektrische onbemande luchtvaartuigen (#eVTOL) te onderzoeken. Om deze ambitieuze plannen te realiseren en om duurzame sociale, economische en milieu-impact te creëren met drones werd een uitgebreide roadmap opgezet en een ecosysteem van partners gevormd.


Dutch Drone Delta


Met deze roadmap willen de partners in het ecosysteem het gat tussen hedendaagse - veelal handmatig bestuurde - Visual Line Of Sight (VLOS) operaties en Urban Air Mobility (#UAM) dichten. Daarom heeft AirHub 5 tracks in de roadmap opgenomen die focussen op sociale omarming, autonome lange afstandsvluchten, Unmanned Traffic Management (#UTM), bezorging door drones en Urban Air Mobility. Binnen elke track zullen de partners verschillende concrete use case implementeren, zoals surveillance vluchten door #Rijkswaterstaat binnen de haven van #Rotterdam (Rotterdam CTR) met een focus op sociale impact, juridische (on)mogelijkheden, technische uitdagingen en economische effecten binnen deze use cases.

Track 1: Sociale Omarming


Het feit dat drones grote economische voordelen kunnen bieden, betekent niet dat drones automatische worden omarmd door onze maatschappij. Zeker bij het toewerken naar bezorging door drones en het vervoer van vracht en personen in stedelijke gebieden zullen er vele factoren zijn waar rekening mee gehouden dient te worden (bijv. #geluidsoverlast en #privacy). Het is daarom van groot belang dat de sociale dialoog hiervoor zo snel mogelijk wordt opgestart in dit process.


Samen met andere partners als Gemeente Amsterdam en de Nederlandse overheid zal de Dutch Drone Delta werken aan de sociale omarming van drones, niet alleen om economische impact te realiseren, maar ook positieve impact op de maatschappij en het milieu.


Track 2: Autonome Lange Afstandsvluchten


De eerste technische stap op de weg naar Urban Air Mobility is de realisatie van autonome lange afstandsvluchten buiten het zicht van de piloot (Beyond Visual Line Of Sight, #BVLOS). Er bestaan op dit moment nog juridische en technische uitdagingen die hiervoor overkomen dienen te worden. Om vertrouwen te krijgen van zowel de wetgever als de maatschappij en eindgebruikers, moet er veel geëxperimenteerd worden en moeten er testen worden uitgevoerd, zowel op het gebied van de benodigde #hardware als #software.


Samen met partners zal de Dutch Drone Delta werken aan het verbeteren van de benodigde techniek om autonome lange afstandsvluchten te realiseren en hierbij tegelijkertijd rekening te houden met sociale, juridische en commerciële vereisten.


Track 3: U-Space & Unmanned Traffic Management

Vandaag vindt het grootste deel van "de luchtvaart" plaats op grote hoogtes. Alleen in de buurt van vliegvelden is er een echte interactie tussen het luchtruim en de grond. Met de introductie van drones in het lage luchtruim zal dit veranderen. Drones moeten kunnen reageren op de 4D wereld waarin we leven en moeten rekening houden met #gebouwen, #weer, tijdelijke obstakels en sluitingen van (delen van) het luchtruim.

U-Space of Unmanned Traffic Management (#UTM) zal antwoorden bieden op vele van deze uitdagingen. Het Dutch Drone Delta ecosysteem zal werken aan de Nederlandse implementatie van U-Space/UTM door Luchtverkeersleiding Nederland (#LVNL) en andere beheerders van het luchtruim zoals de Gemeente Enschede (#Space53). Cruciale netwerkoplossingen, zoals #5G, zullen hierbij worden geleverd door #KPN om deze services te faciliteren.




Track 4: Drone Bezorging

Bezorging van pakketjes met hoge (sociale) waarde en prioriteit, zoals bloedmonsters en Automated External Defibrillators (#AED), in stedelijke gebieden zal de eerste vorm van mobiliteit door de lucht zijn binnen onze steden. Om deze stap te realiseren zullen vele technologische innovaties nodig zijn, zowel op het gebied van de luchtvaartuigen, payloads en sensoren, maar ook op het beid van infrastructuur binnen steden. Bovendien zal het #verzekeren van dit soort operaties van groot belang zijn, het Dutch Drone Delta ecosysteem wordt hierin ondersteund door a.s.r. verzekeringen en Achmea.


Het is de verwachting dat bezorg-drones eerst alleen op bepaalde routes tussen twee punten zullen gaan vliegen, hiervoor zullen daarom corridors moeten worden gecreëerd. Het ecosysteem zal samenwerken met (lokale) overheden en partners om de benodigde technieken en infrastructuur hiervoor te creëeren.


Track 5: Urban Air Mobility


Het realiseren van vervoer van cargo en passagiers door elektrische onbemande luchtvaartuigen is het punt op de horizon voor het Dutch Drone Delta ecosysteem. Het zal het einde zijn van een groot aantal stappen dat zal aantonen dat deze vorm van lucht-mobiliteit veilig, economisch haalbaar en sociaal gewenst is.


Onbemande cargo- en passagierstoestellen zullen een deel van de oplossing vormen van problemen met congestie en vervuiling in onze steden en op onze wegen waar we vandaag de dag mee te maken hebben. Het zal ons een veiligere, efficiëntere en snellere vorm van transport brengen welke zowel grote sociale als economische impact zal hebben op Nederland.

In deze track zal het Dutch Drone Delta ecosysteem werken aan de basisvereisten die nodig zijn om UAM te realiseren, denk hierbij aan skyports, (laad-)infrastructuur en integratie in bestaande verkeersstromen. Partners als #Antea Group en Royal #NLR zullen het ecosysteem hierbij ondersteunen met hun uitgebreide kennis en ervaring.



Over AirHub: Het is onze missie bij AirHub om drones op een veilige, legale en efficiënte manier te integreren in onze maatschappij. We doen dit door bedrijven te helpen bij het opzetten van hun drone operatie en door overheden en publieke organisatie te adviseren over hun drone- en UAM beleid. Met de AirHub Drone Operations App en ons Drone Operations Center (inclusief onze #SORA tool) helpen we drone operators hun operaties te plannen, vliegen en loggen.

AirHub zal, samen met #Connekt, het dagelijkse projectmanagement van het Dutch Drone Delta ecosysteem verzorgen. Neem contact met ons op via info@airhub.nl of (0)10 333 1142 voor meer informatie.

  • White Twitter Icon

© 2017 - 2020 by AirHub - All rights reserved - Privacy Policy